Dag 66 - Trelleborg

Dag 66 - 23 mei 2023 - in Trelleborg 10 km

Bij mijn plannen voor Zweden wilde ik vandaag informatie verzamelen bij het museum hier. Ze hadden daar ook een soort VVV. 
Een mooi museum trouwens maar helaas maar weinig over wandelen in Zweden. 

Gelukkig stond er wel meer op het bord bij de start van de Skåneleden. Ik denk dat ik anderhalve week die route ga volgen.

Bij de naam Trelleborg herkennen veel mensen wel het 'borg'-gedeelte. In Groningen kennen we ook Menkemaborg en Ennemaborg. Dat woord staat voor een burcht of vesting. 
Een 'trelle' is een deel van een boomstam, als je die stam in de lengterichting halveert. De oorspronkelijke Trelleborg was een cirkelvormige vesting in de middeleeuwen gemaakt van dergelijke trellen. Op de plek waar die stond hebben ze een deel nagebouwd.

In het museum was veel te vinden over de geschiedenis van het zuiden van Zweden. Veel mensen denken dan aan de plunderende Vikingen maar dat is maar zo'n 200 jaar van die geschiedenis. Overigens waren de Vikingen vaker handelslui dan plunderaars. 

Bijna vanzelfsprekend was er ook weer een Nicolaaskerk in deze havenstad. Een mooie lutherse kerk niet ver van de borg. 

In het museum was werk van de tekenaar Pettersson te bekijken. Bovenaan zie je zijn tekening een beer die blijkbaar ook bezig is met een wandelvakantie. Hij neemt iets te veel spullen mee, denk ik.
En hieronder een dweil-bij die boos is op een duizendpoot met duizend vieze laarsjes.

Over vies gesproken: mijn was is zonder extra kosten door een medewerker van mijn hostel schoon gemaakt! 

Morgen ga ik weer wandelen! En mogelijk een paar dagen wild kamperen. Het kan voorkomen dat ik niet altijd genoeg stroom of dekking heb om iedere dag iets op eilt.nl te plaatsen. Even afwachten.

Misschien tot morgen!