Dag 69 - langs de Sont

Dag 69 - 26 mei 2023 - van Östra Kattarp naar Lomma 27 km


Na twee nachten wildkamperen was ik wel toe aan een wasbeurt. Vanmorgen heb ik me wel opgefrist met wat meegenomen water maar een douche is toch wel erg gewenst. Vandaag dus op weg naar een echte camping!
Maar ik wil de binnenstad van Malmö ook bekijken - ik ben daar nog nooit geweest.

Standbeeld van de Nederlander Frans Suell die in 1775 de haven van Malmö heeft laten aanleggen.

Als je mijn route van vandaag bekijkt zie je dat deze twee wensen samen een grillige weg laten zien. Niet bepaald de kortste weg van A naar B.

Eerst door de bebouwde kom van Malmö gelopen. De route was goed gekozen want ik liep vooral door groene gebieden - stadsparken en begraafplaatsen.

De manier waarop mensen hun graf laten ontwerpen en welke teksten ze erop laten beitelen zegt veel over hun kijk op de eeuwigheid.

In de binnenstad een tweetal kerken kort van binnen bekeken. Deze keer geen Nicolaaskerk maar wel een Paulus- en een Petruskerk.
De Pauluskerk is niet oeroud maar heeft een bijzondere bouw: een soort ronde zeshoek. Ben benieuwd hoe het geluid daar klinkt.

De Petruskerk is wel heel oud. Uit de middeleeuwen zijn een aantal plafondschilderingen bewaard gebleven.
Het geluid van het orgel werd net getest, klonk goed.

Nog wat gegeten en koffie gedronken in het centrum. In het restaurant liet ik per ongeluk mijn grote powerbank vallen. Volgens mij moet die nu vervangen worden...
Niets is hier blijvend.

Het lopen naar de camping was eerst door een industrie- en haventerrein. Niet echt boeiend maar onderweg was wel een soort keet waar ik een prima vroege avondmaaltijd kon bestellen. Die calorieën had ik even nodig. Mocht ook meteen mijn telefoon opladen. Gelukkig - die energie kon ik nu ook goed gebruiken!

Het laatste stuk van mijn tocht was vandaag langs het water van de Sont. In de verte kon ik Kopenhagen zien liggen. Voorlopig blijf ik nog even aan deze kant van deze drukbevaren zee. 

Via de jachthaven van Lomma ben ik nu op de camping. Lekker douchen.