Dag 72 - klimmen en dalen

Dag 72 - 29 mei 2023 - van Saxå oever naar Helsingborg Zuid 23 km

Aan de Zweedse kant van de Sont kan je nu en dan kleine bunkers zien. In de Tweede Wereldoorlog was de Deense kant bezet door de Duitsers maar Zweden wist neutraal te blijven. De oorlog had natuurlijk wel gevolgen voor het land.

Ook langer geleden was de Sont een plek van strijd. Nederland speelt in het jaar 1658 een belangrijke rol bij de slag in de Sont. Misschien was Denemarken er helemaal niet meer geweest als de Nederlandse vloot toen niet had ingegrepen. Allemaal voor de winst, dat wel.

De eerste stad vandaag was Landskrona, oorspronkelijk een Deense stad die in 1658 Zweeds is geworden - net als de rest van wat nu het zuiden van Zweden is. Heel kort heb ik even het Landskrona Slot bekeken.

De schrijfster en Nobelprijswinnaar Selma Lagerlöf heeft hier een beeld gekregen omdat ze hier tien jaar lerares was in een meisjesschool. Van die prijs heeft ze haar ouderlijk huis in Mårbacka teruggekocht en is daar weer gaan wonen. Haar boek over Nils Holgerssons moet je zeker gaan lezen voordat je naar Zweden gaat. Haar huis is een leuk museum maar dat is erg ver van mijn route van vandaag. 

Voor de mensen die de weg van vandaag (met veel meer foto's) willen bekijken is er weer een route op Komoot gezet. 
Best veel mensen kijken mee, mooi!

Mijn reis ging daarna spannend worden met hoge heuvels en diepe dalen vlak langs de kust.
Ik heb een paar 360-graden foto's gemaakt die je hier kan bekijken. Je kan om je heen kijken via deze techniek. 
Scheelt een klim want dat heb ik voor jullie gedaan...

Soms moest ik mijn rugzak af doen omdat het pad te smal werd. Een aantal trappen brachten me weer terug naar beneden.
Leuke tocht met verre uitzichten.

Vandaag een hotel in het zuiden van Helsingborg gekozen. Na al dat wildkamperen was ik toe aan een lekker bed. Ook kan ik mijn accu's weer opladen en een wasje doen.

Morgen ga ik naar de overkant!