Dag 73 - zeereisje

Dag 73 - 30 mei 2023 - van Helsingborg naar Helsingør 19 km

Nederland heeft de op één na oudste nationale vlag ter wereld die nog steeds in gebruik is. De oudste is die van Denemarken: de Dannebrog (de andere vlaggen uit noordelijk Europa zijn hiervan afgeleid). 
Volgens een mythe is deze vlag in de middeleeuwen uit de hemel neergedaald tijdens een veldslag - waarna de Denen die slag natuurlijk wonnen.
De foto heb ik gemaakt op de camping in Helsingør - het kleurt mooi tegen de strakblauwe lucht hier.

Vanmorgen vertrok ik vanaf mijn hotel in het zuiden van Helsingborg richting haven. Het begin van de route ging door een klein natuurgebied. Helaas ging het daarna over in een wandeling langs een bedrijventerrein. Hoort er allemaal bij als je lange afstanden loopt...

Aan de zuidzijde van het centrum staat de 19-eeuwse lutherse Gustav Adolfskerk. Mooi gebouw met een enthousiaste pastor.
"Dit is mijn kerk en mijn wijk" zei ze. Ze ervaarde een roeping voor de mensen die hier wonen.
Om 12 uur precies hadden ze een gebedsmoment waar ik ook welkom was.

Ze gaf me de zegen mee voor mijn verdere reis.

 
Later heb ik ook nog de deels duizend jaar oude Marienkerk bezocht. Met een overdadige versierde preekstoel.

Toen vond ik het tijd voor een zeereis - met de veerboot van Helsingborg in Zweden naar Helsingør in Denemarken. Dat is een korte reis maar we gingen langzaam zodat ze onderweg ook wat konden verkopen.

Morgen meer over Helsingør - op deze camping blijf ik twee nachten.