Dag 74 - kunst

Dag 74 - 31 mei 2023 - in Helsingør 12 km


In Kopenhagen hebben ze het wereldberoemde beeldje van de kleine zeemeermin waar bussen vol toeristen naar komen kijken. Ze zeggen dan bijna allemaal: "ik had me haar groter voorgesteld!"
Maar hier in Helsingør hebben ze haar broertje - ook niet echt groot trouwens.

Volgens mij zijn ze hier liefhebbers van kunst op de openbare weg.
(KLIK VOOR EEN VERGROTING)

Zelf vind ik de muurschilderingen vaak goed gelukt.

Vandaag was het een ouderwets slenterdagje. Twee kerken van binnen bekeken en een hapje eten op een terrasje.

Een mooi hoogtepunt was het Zeevaart-museum - geen letterlijk hoogtepunt omdat het ondergronds was aangelegd op de plek van een oude haven. Nadruk lag op de mensen die nu en vroeger op zeeschepen voeren. Veel filmpjes en geluidsopnames. Als je in buurt bent zeker gaan!

Het slot Kronborg staat te pronken op een landpunt bij Helsingør. Dit slot was in de tijd van Shakespeare al zo beroemd dat deze de geschiedenis van Hamlet hier laat afspelen. Bekend van het citaat: "To be, or not to be ..."
Helaas nu geen tijd om het slot van binnen te bekijken.

De stad Helsingør is zeker een omweg waard. Nog even wat sfeerbeelden.

Morgen hoop ik verder te lopen naar het zuidwesten.