Dag 82 - zon

Dag 82 - 8 juni 2023 - van Roskilde naar Gammel Lejre 20 km


"De HEER is je wachter
De HEER is de schaduw aan je rechterhand
Overdag kan de zon je niet steken
Bij nacht de maan je niet schaden"
- uit Psalm 121

Vanmorgen was het mistig op de camping. Dat vond ik best wel fijn. Even geen sunblock smeren.
Ik was veel te vroeg op en had alles veel te vroeg ingepakt. Uitslapen lukt niet als het zo vroeg licht is. Maar nu moest ik wachten tot de receptie open ging...

Na negen uur kon ik eindelijk Komoot aanzetten en vertrekken.
Eerst via de haven voor een kop koffie daarna verder langs de kust - een schipper nog geholpen bij het parkeren van zijn bootje. Inmiddels was de zon met dubbele kracht aan het schijnen.

Daarna via een moerasgebied over een vlonderpad en langs een golfterrein. 
"God tur" zeiden de wandelaars die ik onderweg tegen kwam.

Na enige tijd kwam ik in de buurt van Lejre. Dat is de plaats die vóór Roskilde de hoofdstad van deze regio was. Dat was nog in voorchristelijke tijden.
Hier zag ik oude grafheuvels en rijen grote stenen. 

De stenen stonden in de vorm van een vikingschip. Heel belangrijke of machtige mensen lieten zich in de vikingtijd zelfs begraven in een schip. Daarvan zijn een aantal goed bewaard gebleven.

De felle zon ging mij irriteren - het is ook niet gezond om zo lang in het volle zonlicht te wandelen. Ik begrijp nu beter waarom pelgrims vroeger op de heetste uren van de dag ergens gingen schuilen...

Daarom heb ik al snel de schaduw opgezocht.
Vlakbij de staande stenen vond ik een bijzondere schuilplaats. Daarvan heb ik ook een filmpje gemaakt. Klik HIER om die te bekijken.