Dag 84 - drinken

Dag 84 - 10 juni 2023 - van "Meerzicht" tot Ringsted 26 km
Komoot.


Vorig jaar had ik een waterfilter bij me maar heb die toen nauwelijks gebruikt. Vandaag was het een goed idee om eentje bij je te hebben. Met een goede waterfilter kan je water van een beek bijvoorbeeld drinkbaar maken.
Dat is handig want water is te zwaar om voor dagen mee te nemen.

Vanmorgen bij het ontbijt had ik het laatste water opgedronken. En ik hoopte dat ik ergens een kraantje zou tegenkomen want mijn waterfilter ligt thuis in Veendam...

Gelukkig kwam ik vanmorgen langs een museum - ik was helemaal niet van plan om een museum te bezoeken en ik wist niet van het bestaan af. Daar heb ik de entree betaald en ben met een museumtram naar een museumcafe gegaan. Daar kon ik eten, drinken en ijs eten. Voldoende energie en vocht om het vol te houden!

Het was een tram- en busmuseum, helemaal gerund door vrijwilligers. Een indrukwekkend terrein met kilometers rails.
De rijtuigen hadden vroeger in Kopenhagen gereden. Echt een leuk museum!

De wandeling ging vandaag veel door bos maar ook langs graanvelden en meertjes. Er stond een stevige wind en de helling was gemiddeld naar beneden - misschien dat het daarom zo snel ging.

Bij het meer Haraldsted Sø (waaruit Kopenhagen trouwens zijn drinkwater haalt...) heb ik bij iemand die een straatje aan het vegen was om water gevraagd. Geen probleem natuurlijk. 
Het was voor mij genoeg voor de laatste kilometers tot Ringsted.

In Ringsted heb ik voor één nacht een vierpersoonskamer voor mij alleen. Het is in een jeugdherberg met de mogelijkheid om zelf te koken. 
De vrouw van de receptie vertelde dat eerder alles vol was met arbeiders uit Oost Europa. 
Het gaat economisch erg goed met Denemarken en er is nauwelijks werkloosheid daarom moet men vaak krachten van andere EU-landen vragen om te komen werken.

Toen ik vertelde dat ik geen zin had om zelf te koken adviseerde ze mij om te gaan eten bij een restaurant met een echt Deense keuken. Dat bleek een goed advies!