Dag 85 - witte kerkjes

Dag 85 - 11 juni 2023 - van Ringsted naar Vester Broby 20 km

Omdat ik erg veel foto's heb gemaakt in het museum gisteren heb ik die even op een aparte pagina gezet. Klik HIER.

Kerkje van Høm.

Vandaag, zondag 12 juni, was de wandeling vooral over geasfalteerde landwegen. Weinig bos deze keer maar doordat het stevig waaide weinig last van de zon. Ook de insecten bleven vandaag weg - alleen bij de finish had ik last van bladluizen die uit de boom vielen waar ik onder zat...

Eerst natuurlijk de dag starten met een prima ontbijt in het Danhostel (de Deense versie van de jeugdherberg). Er was daar ook een Nederlands echtpaar dat op weg was naar Zweden en Noorwegen - niet lopend maar met de auto... Altijd fijn om even weer Nederlands te spreken!

De wandeling ging de eerste kilometers langs een beekje, met heel helder water.
Het was daarna vooral lopen door landbouwgebied. Mooie zacht glooiende hellingen met graan. Nu en dan een dorpje met een oeroud wit kerkje. Prachtig!

In Alsted was een leuk rommelwinkeltje waar ik thee met cake heb gekocht. Het enige Deense geld dat ik had waren de muntjes die ik had gekregen van statiegeld - dat bleek precies genoeg. Tot nu toe nog geen geld uit de muur gehaald in Denemarken omdat alles hier zonder cash gaat. Maar de vrijwilligers van deze winkel hadden geen pinapparaat.

Een van de medewerkers vertelde over een onbemande slaapplaats vijf kilometer verderop.
"Erg mooie omgeving", vertelde ze.

Dat bleek te kloppen - hier blijf ik twee nachten. 
Ik ontdek net dat de douche werkt met Deense kronen...

Kerkje van Alsted.