Dag 89 - Nyborg

Dag 89 - 15 juni 2023 - in Nyborg 13 km

Fyn (Funen in het Nederlands) is het eiland waar ik tot begin juli nog rondloop. Daarna begin ik met de lange wandeling terug naar huis.


Vandaag was ik in het streekmuseum van Nyborg. Daar hadden ze een kleine tentoonstelling over Øen, dat is Deens voor 'het eiland'. In het bijzonder ging het over Sprogø, het oude eiland dat tegenwoordig het bruggenhoofd is voor een spoorwegtunnel en drie bruggen tussen Sjælland (Seeland) en Fyn.
Gisteren kwam ik door de tunnel op dat eilandje terecht - de trein ging meteen daarna door over de brug. 

Op het eiland is een vesting te vinden, verder is het natuurgebied. Alleen onder begeleiding mag je het eiland bezoeken.

Nyborg is genoemd naar het Nyborg Slot. Helaas was die burcht gesloten vanwege een jaren durende restauratie. Maar foto's van de buitenkant geven al een indruk.

De burcht was eeuwenlang (1284-1413) de plaats waar het Danehof bijelkaar kwam. Dat was een soort Eerste Kamer voor de koning en zijn edelen. 
In 1659 werd de stad ingenomen door de Zweden maar weer bevrijd door de Nederlanders onder leiding van Michiel de Ruyter - de Nederlanders en Denen waren bondgenoten.

Het stadje hoopt later officieel werelderfgoed te worden bij Unesco. Dat verdient het ook want het is een mooie stad.

In de mooie kerk van Nyborg heb ik een serie foto's gemaakt. Je vindt ze HIER op een aparte pagina.

Tot zover de geschiedenis en de toeristische info. 
Ik heb de was weer gedaan en heb het strand bekeken. 

Best een mooie camping maar je hoort de snelweg naar Sjælland wel want de camping zit ingeklemd tussen de weg en het strand. 
De campingbeheerder wilde mij eerst vanmorgen een pasje geven voor de poort, ze dacht blijkbaar dat ik met de auto was gekomen.

Iedereen is een beetje verbaasd als ik vertel dat ik ben komen lopen...