Dag 109 - schuilen

Dag 109 - 5 juli 2023 - in Hejlsminde 6 km

Via het nieuws hoor ik dat het vandaag gevaarlijk weer was in Nederland. Ik hoop dat alles OK is bij jullie. 


Hier in Denemarken is het vooral nat. Gelukkig staat mijn tentje veilig achter een dikke haag en is het tentdoek waterdicht. 
Ik ben er wel even uit geweest om het dorp te verkennen en voor een kop koffie. Vanavond ga ik daar ook uit eten.
"Met dit weer is reserveren niet nodig", zei de eigenaar terwijl ik genoot van de tiramisu bij mijn koffie (ik heb de calorieƫn nodig :-).

***
Ruim een eeuw geleden was bij dit dorp de grens tussen Duitsland en Denemarken.
In 1864 was er een oorlog tussen Pruisen en Denemarken, dat liep rampzalig af voor de Denen. 
Een paar jaar later werd een groot deel van Jutland ingelijfd door Pruisen - later het Duitse keizerrijk.
Na de Eerste Wereldoorlog, die Duitsland had verloren, werd een volksraadpleging gehouden. Daarin kon iedereen in deze regio kiezen bij welk land ze wilden horen.
Denemarken kreeg daarom grote delen van haar gebied terug.

Mijn dag was een stuk vreedzame. Weinig gelopen omdat er aldoor nieuwe buien kwamen. 
Wel vanavond lekker gegeten in een restaurant hier. Voor iedereen die denkt dat ik te weinig groente eet heb ik een foto van het voorgerecht gemaakt! 

Overigens blijkt mijn regenjas niet meer waterdicht te zijn. Morgen in Haderslev (wat in de Duitse tijd Hadersleben heette) koop ik een nieuwe jas.