Dag 112 - camino

Dag 112 - 8 juli 2023 - van Hovslund Stationsby naar Oksevejen bij Bolderslev 20 km


Morgen is waarschijnlijk de laatste volledige dag in Denemarken. Hoewel ik natuurlijk ook mijn dag rust nog aan deze kant van grens kan nemen... 

Vanmorgen afscheid genomen van mijn 'woning' - het was een erg prettig verblijf. Het verblijf had een aparte keuken waar ik ook kon koken. Maar ik heb het eenvoudig gehouden want ik had weinig bij me - de enige winkel in het dorp was vooral voor gereedschappen en andere niet-eetbare zaken. Maar ze hadden melk en ijs!

Een warme dag weer vandaag, op rustmomenten heb ik de paraplu gebruikt als parasol. Mijn sunblock is bijna op. 

Gelukkig kan je bij alle kerken onderweg even zitten en water halen. Iedere kerk in Nederland zou ook een watertap en zitbank buiten moeten hebben!

Het wandelen ging vandaag vooral over de Oksevejen - dat is een oeroude weg die de waterscheiding van Jutland ongeveer volgt. Het voordeel daarvan is dat men vroeger daardoor nauwelijks bruggen nodig had. Op de website staat:
Oksevejen (ook wel Hærvejen genoemd) is een historische handels- en transportroute. Het bracht onder meer vee in grote hoeveelheden uit Viborg in Noord-Jutland naar de grote ossenmarkt in Wedel bij Hamburg.

Het lijkt erop dat deze route al in de bronstijd in gebruik was! Nu is het het begin van de weg naar Santiago in Spanje.
Soms zou ik willen doorlopen naar die stad maar dan denk ik aan de hitte onderweg (en kies ik waarschijnlijk voor Wales en Ierland).

Mijn tentje staat langs het ossenpad. De boeren hier zijn tot laat in de avond actief. Misschien snel dingen doen voordat het onweer en de hagel zondagavond komen...

Deze boerderij stond onderweg te koop. Voor mij is ie te groot maar misschien iets voor één van mijn meelezers?!