Dag 115 - grensgebied

Dag 115 - 11 juli 2023 - van Oksevejen bij Padborg naar Jarplund 22 km

Na het onweer van gisteren is het verder droog gebleven. Ik had eerst het rijk alleen op de primitieve camping.
Later kwamen er nog twee broers uit Hamburg en Frankfurt en toen we 's avonds allemaal sliepen zijn er heel stil nog twee gasten aangekomen.
Maar die ontmoette ik pas toen ik heel vroeg opstond voor een wasbeurt en zij op het punt stonden om weer te vertrekken. 

Nadat ik net het laatste zeep met een teiltje ijskoud water van het lijf had gespoeld (het blijft primitief kamperen) kwam er ook beweging in de tenten van de broers. 

Iedereen gaat vandaag verder naar het noorden, alleen ik ga naar het zuiden. Terug naar huis. 

IJskoud water in de ochtend geeft extra energie. Misschien moet ik dat vaker doen... 

Vandaag ben ik de grens naar Duitsland overgestoken. Een betrekkelijk nieuwe grens want die is pas sinds 1920 op deze plek.
Eerder heb ik het gehad over de volksraadpleging waarin mensen bij meerderheid konden kiezen in welk land hun plaats of streek moest komen.
In de stad Flensburg was eerder een meerderheid Deens maar veel arme burgers waren inmiddels vertrokken naar Amerika - hierdoor kwam deze stad bij Duitsland. De toenmalige koning Christiaan X was hier heel ongelukkig over maar moest uiteindelijk het verlies van deze belangrijke havenstad erkennen.

Op sommige borden in Denemarken staat de Deense naam Flensborg op andere borden de Duitse naam Flensburg... 
Nog steeds wordt er ook Deens gesproken in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. 

Mijn wandeling ging langs de haven van Flensburg. Veel mooie oude jachten gezien. 
In het centrum, in de schaduw van een grote boom, wat fris gedronken en genoten van een ijsje. Eindelijk hoef ik niet meer te rekenen in kronen... 

Uiteindelijk kwam ik voor het eerst sinds Hejlsminde weer op een gewone camping aan - met een wasmachine! Hoognodig want bijna al mijn kleren moesten gewassen worden. Blij dat er ook een droger is.

Onderweg ontmoette ik vandaag twee keer mensen die ik eerder had ontmoet op mijn reis! We leven in een kleine wereld (en zoveel wandelroutes zijn er niet). Blij dat ik ze herkende - want daar ben ik meestal niet zo goed in.