Dag 117 - koffie...

Dag 117 - 13 juli 2023 - van Idstedt naar Selk 24 km
Vanmorgen bij het afbreken van mijn tentje het laatste beetje drinkwater opgedronken. Het was te weinig voor een kop koffie. Gisteren had ik bij een huis onderweg om water gevraagd maar nu is het helemaal op.
In goed vertrouwen dat dit wel opgelost zou worden ben ik vertrokken. 

Er viel genoeg water uit de lucht maar daar kan je lastig koffie van maken... 
Na verloop van een paar kilometer kwam ik bij een picknickveldje aan een meer. Hier bleken ze allerlei voorzieningen te hebben. Een strand, een toilet, een douche en een waterkraan. Zoiets zie in Nederland zelden maar hier in Duitsland kan dat zonder bewaking - blijkbaar weinig last van vandalisme. 

De regen was inmiddels opgehouden en ik kon nu mijn ochtendpap gaan koken én koffie gaan maken!
Ik pakte mijn spullen uit en zag dat alles in de maaltijdzak bruin was geworden: de zak met oploskoffie was blijkbaar geknapt!

Gelukkig was er nog genoeg koffie over en had ik water om alles schoon te maken. Blij dat de koffie niet buiten de maaltijdzak alles had gekleurd. Een koffiebruine tent is misschien wel mooi...

 
Na het ontbijt gezwommen in het meer en de douche getest, er was alleen koud water maar dat was wel lekker na het zwemmen. 

Het wandelen ging daarna voortvarend. Er vielen geregeld buien maar mijn paraplu had ik bij de hand. 

De mooie stad Schleswig heb ik redelijk snel doorlopen . Misschien dat ik later deze stad opnieuw ga bezoeken bij een volgende reis.

Bij een lange pauze bij een bakkerij kon ik de telefoon opladen en heb ik Komoot afgesloten. Meteen ook uitgebreid de gratis wifi daar gebruikt.
Omdat ik nog steeds geen euro's heb geregeld moest ik pinnen maar dat kon pas bij bedragen boven de 5 euro. Uit nood er maar gebak bij genomen ;-)

Even buiten Schleswig lag vroeger de oude middeleeuwse Deense vikingstad Haithabu. Hier stond ook de eerste kerk van Denemarken, in het jaar 849 gesticht door Ansgar. Waarschijnlijk een klein eenvoudig houten gebouwtje.

Mij kwamen diverse mensen tegemoet in vikingkleding, ik zag zelfs eentje in de supermarkt. Hun werkdag in het Haithabu-museum zat erop, ze waren op weg naar huis in hun bedrijfskleding.

Mijn loopdag zit er ook op. Morgen nieuwe avonturen!


Komoot van vandaag: tot Schleswig en vanaf Schleswig