Dag 119 - schaduw

Dag 119 - 15 juli 2023 - van Rendsburg naar Rüterbek 23 km


'k Schiet lekker op. Nu nog maar 300 kilometer tot mijn huis! Ongeveer, want ik pas regelmatig onderweg de route aan. Bijvoorbeeld voor morgen stond tien kilometer op een fietspad naast de snelweg op het programma - dat heb ik aangepast zodat de route wat fijner is. Ik loop niet om lekker snel te reizen maar om te genieten van de reis.

Vanmorgen de mooie stad Rendsburg verlaten. De gastvrouw van het hotel vroeg of ik 's nachts last had gehad van het verkeer langs het hotel. Gelukkig helemaal niet gehoord.
Kan ook komen doordat ik erg vast heb geslapen. Door mijn avontuur op de vorige plek had ik een slaapachterstand.

Via een tunnel met ongeveer de langste roltrap die ik ooit heb gezien liep ik onder het Nord-Ostsee-Kanal door.

Voor mensen die meer tunnelvrees dan hoogtevrees hebben is er ook een zwevende veerverbinding... 

Het wandelen in de hitte ging best goed want er waren langs de weg veel heggen en bomen die voor schaduw zorgen.
Ook heb ik verkoeling gevonden in de 850 jaar oude Sint Georgkerk in Jevenstedt.

Een gids gaf mij een rondleiding. Zij vertelde over de ingrijpende restauratie van een paar jaar geleden. De kerk was jaren gesloten.
In de kerk hängt een rij naïeve schilderijen van de twaalf apostelen waar eeuwen geleden een aantal knechten uit de omgeving voor model stonden.

Het kleine orgel is nog niet speelklaar omdat de organist te weinig ruimte heeft...

Omdat er morgen een doopdienst is hangt de "doopengel" laag. Dit beeld kan vanuit het plafond omlaag worden gebracht.
Een dergelijke constructie gaat bij baptisten niet lukken denk ik...

De wandeling ging verder over rustige landweggetjes. Er werd stevige regen beloofd maar tot nu toe heb ik maar een paar druppels gezien.
Misschien valt het straks in bakken op mijn tentje.