Dag 128 - gezonken

Dag 128 -  24 juli 2023 - Bremerhaven 18 km

Gisteren had ik het over mijn schoenen en regenjas. Vandaag toch besloten om verder te gaan met het 'oude spul' - die schoenen houden het nog wel 175 kilometer uit, hoop ik (en die regenjas gebruik ik maar zelden doordat ik een paraplu heb). 
Misschien loop ik nu een risico maar nieuwe schoenen kunnen ook tegenvallen. 


Tot zo'n drie eeuwen geleden was het gebied dat nu Bremerhaven is de Zweedse vestingstad Carlsburg. Pas in de negentiende eeuw werd Bremerhaven gesticht. Tegenwoordig is het een exclave van de deelstaat Bremen. 


In het scheepvaartmuseum bewaren ze de resten van een middeleeuws schip dat in de vorige eeuw is opgedoken uit de monding van de Weser (de rivier die door Bremen en Bremerhaven stroomt). Dat schip noemen ze de Bremer Kogge. Door die resten te onderzoeken heeft men veel geleerd over de vroegere scheepsbouw. 


Helaas was het museum grotendeels gesloten vanwege een verbouwing. 

Ik heb nog een gevaarlijke beklimming gedaan van een schip dat op de kade op poten stond. 

Daarna ben ik afgedaald in een in 1945 gebouwde Duitse onderzeeër. Ruim van buiten en binnen maar met kleine poorten tussen de verschillende delen. Ik ben misschien te lang voor een dergelijke onderzeeër. Het deed in ieder geval denken aan de film Das Boot


Het was trouwens vandaag prachtig weer totdat ik bezig was met mijn wandeling terug naar het hotel. Onweer en stevige buien maakten het nodig om nu en dan even te schuilen. 
Morgen start ik op oude schoenen met de laatste etappes naar huis. 

Bremerhaven was vroeger de haven waarvandaan vele Europeanen zijn vertrokken naar Amerika om daar een nieuwe toekomst op te bouwen. Dit monument en een archief herinneren aan die geschiedenis. 

Opleingsschip de Deutschland. In 2025 is er Sail Bremen, dan kan je nog veel meer grote zeilschepen hier vinden. 

De sluis en de oude vuurtoren.