Dag 130 - Jade

Dag 130 - 26 juli 2023 - van Moorsee naar Jade 24 km

Gisteren viel in slaap bij het klepperend geluid van een ooievaarsechtpaar. Vanmorgen werd ik wakker bij het geluid van regen op de tent. De verwachting zag er ook niet goed uit. Zal ik de hele dag met een regenjas moeten wandelen?
Toen ik een kijkje nam buiten de tent leek het nog best goed weer. De zon scheen tussen wat vriendelijke wolken door. Dus geen jas! 

De route ging vandaag eerst nog over de spoordijk richting de waddendijk. Een zijweg bleek na een paar kilometer dood te lopen - moest ik over dezelfde zijweg weer terug...
Daarna was het simpel: volg de dijk. Vanwege onderhoud was de weg gedeeltelijk afgesloten voor autoverkeer maar ik mocht als eerste wandelaar het nieuwe fietspad belopen!

Best een saaie route maar ik vond het lekker lopen. Sowieso loop ik graag in een open landschap.
Dreigende wolken zorgen voor mooie fotomomenten. 

De Jade is, net als de Dollard, ontstaan doordat de zee stukken van het land wegslaat. Eeuwenlang verdwenen er stukken veen in de golven totdat de mensen dijken gingen aanleggen. In de baai die we nu de Jade noemen is er nog één stukje veen buitendijks overgebleven.

Er groeien bomen en struiken op dat kleine stukje grond. Omdat de dijkverhoging (en verbreding) de doodsteek zou betekenen voor dit stukje natuur hebben ze hier de verhoging gedaan met een betonnen muurtje.
Maar uiteindelijk zal ook dit stukje veen verdwijnen door de hogere zeespiegel. Gelukkig heb ik het nog gezien... 

Onderweg had ik nog een paar pauzes. Eentje bij een "tankstation" voor melk en vlak voor de finish bij een gezellig huiskamercafé.

 
Net lekker gegeten in het restaurant van de camping. Morgen gaat de wandeling naar huis verder!