Dag 133 - toch nog

Dag 133 - 29 juli 2023 - van Uplengen naar Leer 30 km!

Even leek het erop dat ik ergens wild moest gaan kamperen. Geen camping lag op mijn route en het hotel bleek vol. 
Ik had zelfs al een mooi plekje gevonden maar het voelde niet goed, dat heb je soms... 
            


Vanmorgen de camping bij het kamphuis verlaten. Blijkbaar blijven de andere tenten nog staan, de kinderkampeerfeestweek is nog niet voorbij!

De route ging eerst door een bos langs één van de hoogste toppen van Ost-Friesland: de Kugelberg. De top is maar liefst 18 meter boven de zeespiegel!
{ onderaan deze pagina heb ik de tekst van een bordje die bij die berg stond toegevoegd } 


Een deel van de dag liep ik langs een afgesloten weg. Lekker rustig maar ook wat saai. 

In Hesel kwam ik weer op een echte wandelroute terecht maar voordat ik dat ging belopen kwam iemand langsfietsen die met mij een kop koffie wilde drinken. 
Op een terras hebben we een mooi gesprek gehad over wandelen en dergelijke. 


Daarna ging ik nog even naar de supermarkt. Kersen en een flesje drinken kopen. Toen ik dat buiten wilde inpakken scheurde de papieren zak met de kersen open en rolden een deel van de vruchten over het plein. Gelukkig had ik de meesten nog kunnen vasthouden. Door alle heisa heb ik het flesje drinken vergeten in te pakken. Die staat nog op dat plein... 


Het was prima wandelweer met een paar kleine buien en zelfs een mooie regenboog. 

In Leer heb ik gelukkig een hotelkamer gevonden - even bijkomen van een volle dag...








DER KUGELBERG

Der Kugelberg ist bis heute der bekannteste (und mit ca. 18 m einer der höchsten) Hügel in Ost-friesland. In den 1950er Jahren, als der Hollsand noch das Ausflugsziel ganzer Familien war, hatte er unter den Freizeitaktivitäten der vielen Besucher sehr zu leiden. Wenn im Winter einmal Schnee lag, hatte man hier eine wunderschöne Rodelbahn.

Zu Ostern ließ man die letzten Ostereier den Berg hinunterrollen und alle werden anschließend gemeinsam verspeist. Im Laufe des Jahres haben die jungen Leute (als sogenannte ,,Halbstarke") ihre zusammengebastelten Fahrräder hier immer wieder getestet. Als dann die Zeit der Mopeds kam, hat die Naturschutzbehörde den Kugelberg eingezäunt und auf der Eier- und Rodelbahn Totholz abgelegt. Danach kam der Kugelberg zur Ruhe und es bildeten sich wieder Strauchwerk, Heide und Gräser.

In den 1970er Jahren kaufte der Landkreis Leer die ersten Flächen und man versuchte durch Bau von Barrieren die Besucher zu lenken. Auf den alten Wegen und Pfaden haben die Besucher die Verbauungen nicht akzeptiert und sie zum Teil entfernt. Das Interesse der Bevölkerung änderte sich in den nächsten Jahren. Durch das Fernsehen und die allgemeine Motorisierung änderte sich das Freizeitverhalten und die Menschen zogen sich mehr und mehr aus dem Hollsand zurück.