Dag 81 - vroeger

Dag 81 - 7 juni 2023 - in Roskilde 15 km

Gisteren heb ik de kathedraal van Roskilde bekeken. De geschiedenis van dat gebouw gaat ook heel wat generaties terug. Rond het jaar 1000 is hier de eerste houten kerk gebouwd. De oudste delen van de huidige kerk stammen van rond het jaar 1200. Vanaf 1526 kerkt hier een lutherse gemeente.
Meer dan 1000 graven bevat de kerk! En 40 daarvan zijn koningen en koninginnen.
Roskilde was vroeger dan ook de hoofdstad van Denemarken totdat Kopenhagen die rol overnam.

Roskilde ligt aan het einde van een lange fjord. Om de stad zo'n duizend jaar geleden te beschermen tegen aanvallers vanuit zee maakte men toen de route lastiger. Dat deed men door een paar vikingschepen op bepaalde plekken te laten zinken door ze vol te gooien met zwerfstenen.

In de jaren vijftig heeft men een aantal van die oeroude schepen weer ontdekt en naar een museum gebracht. Een mooie ontdekking want zo kon men kijken hoe die schepen vroeger werden gemaakt.
Inmiddels heeft men die oude schepen nagebouwd op de ouderwetse manier.
Vandaag heb ik dat allemaal bekeken.

Later ben ik natuurlijk ook naar het streekmuseum geweest! Jullie weten van mijn zwak voor dergelijke instellingen...
Zoals dat gaat bij dergelijke musea proberen ze alles te vertellen. Je kan een skelet van een oeros zien en een tentoonstelling over de rommel die we hebben weggegooid tijdens de coronacrisis. En alles daartussenin...
Prachtig!

Gisteren bekeek ik het houtsnijwerk met allerlei Bijbelse taferelen in de kathedraal. Speciaal voor jullie heb ik wat foto's gemaakt voor een quiz: over welke bijbelverhalen gaan deze houtsnedes? (klik voor een vergroting)

Morgen ga ik weer verder reizen, steeds dichter bij mijn bestemming: Veendam.